duminică, 28 octombrie 2007

Sisteme educaţionale fără competitivitate!

Abilitatile copiilor sunt cel mai adesea descoperite de parintii sau de profesorii lor la varste destul de mici. De atunci ar trebui sa inceapa si programul de cultivare a acestora. Dar cum sistemul educational romanesc nu incurajeaza o dezvoltare care sa puna accent pe pasiunile lor, parintii trebuie sa-i indrume pe micuti catre programe educationale speciale.
Pentru ca nu sunt incurajati sa-si descopere abilitatile si sa le dezvolte, talentul lor se pierde.
Florin Colceag, presedintele IRSCA Gifted Education, organizatie non-profit care se ocupa de descoperirea si dezvoltarea potentialului copiilor si tinerilor printr-o educatie de excelenta, spune ca „prin „gifted education” se respecta natura divina a omului si nu omul-marfa, omul de consum. Noi promovam omul creator, cel capabil sa-si dezvolte potentialul”.Desi in Romania nu exista o statistica a numarului copiilor cu inteligenta peste medie, presedintele IRSCA Gifted Education spune ca exista foarte multi copii care au potential. „Datele ultime aratau ca in Romania existau aproximativ 4% copii cu inteligenta deosebita, insa plaja celor care au potential si nu si l-au dezvoltat din cauza limitelor impuse de familie, scoala si societate arata de fapt un procent mult mai mare”, mentioneaza acesta. Colceag este de parere ca la varstele mici procentul este cu mult mai mare. „La 2-3 ani, peste 70% dintre copii au potential. Din pacate insa exista mecanisme infailibile de descurajare a acestora.La sfarsitul clasei I, majoritatea copiilor au rezultate excelente, in scoala generala raman cate trei-patru pe clasa si apoi trei-patru pe liceu”, completeaza el.
O parte din vina apartine sistemului educational romanesc, care nu incurajeaza creativitatea si abilitatile practice ale elevilor, care ofera aceleasi materii pentru toti copiii si care nu le permite acestora sa-si dezvolte pasiunile. Desi la nivelul ministerului exista Centre regionale pentru tineri capabili de performanta, activitatea acestora este mult prea restransa.
„Sistemul educational romanesc are elementele componente. Avem o traditie in spate care a crescut spontan cu sistemul romanesc, dar care nu a fost pana acum corelata cu studiile de specialitate si modulele de formare profesionala. Faptul ca avem in acest moment centre de excelenta, scoli de arta, orientate pe pasiune, cum sunt cele de arhitectura ori informatica, concursuri pe discipline, o retea de profesori recunoscuti pentru devotamentul si capacitatea lor profesionala reprezinta punctul forte in dezvoltarea unui program educativ”, explica Florin Colceag .
„Lipsesc in acest moment cursurile de pregatire profesionala a cadrelor didactice, pedagogia noastra traditionala fiind invechita si ineficienta, ne lipseste un cadru organizat pentru preluarea in programe de pregatire individuala a copiilor cu abilitati deosebite si capabili de performanta inalta. Ne lipseste o curricula adecvata dezvoltarii abilitatilor acestor copii, ne lipsesc programele axate pe dezvoltarea acestor abilitati care sa fie prinse intr-un cadru legal si institutional”, adauga presedintele Gifted Education.Talentul trebuie sustinut de programe speciale.Majoritatea parintilor cred ca au cel mai frumos si cel mai destept copil.
Florin Colceag, presedintele IRSCA Gifted Education, spune ca exista mai multe forme de identificare a copiilor cu abilitati deosebite. „Cea mai buna este interesul lor foarte crescut pentru ceea ce inseamna inaltul nivel de competitivitate. Ei sunt mari consumatori de informatie pe domeniile lor de pasiune”, spune Colceag. Acesta adauga faptul ca exista insa si alte sisteme de identificare bazate pe teste psihometrice care permit identificarea nivelurilor inalte chiar si la copiii care nu au rezultate foarte bune, ei suferind anterior un proces de descurajare care i-a facut sa nu mai aiba incredere in fortele proprii.
Psihologii spun ca parintii isi pot da seama daca un copil are o inteligenta ce o depaseste pe cea a celorlalti copii de varsta lui prin faptul ca primii au o sete de cunoastere nestavilita si o curiozitate intelectuala remarcabila. Pun intrebari aproape tot timpul, isi doresc sa invete sa scrie si sa citeasca inca de timpuriu, au o extraordinara capacitate de concentrare atunci cand ceva le starneste interesul, studiaza si vad o problema in toata profunzimea si complexitatea ei, sunt preocupati de subiecte filosofice, morale, politice, cauta compania adultilor pentru ca astfel au posibilitatea sa discute despre subiecte care ii preocupa si sa afle raspunsuri la intrebarile lor.
Pentru ca au abilitati deosebite, acesti copii trebuie sa primeasca o educatie speciala pentru a se dezvolta total si a-si pune in valoare abilitatile. „Ritmul dezvoltarii lor intelectuale este mult mai alert; ii depasesc cu mult pe cei de varsta lor si nivelul programei scolare. E pacat sa fie obligati sa se adapteze unui ritm lent si sa nu-si valorifice intregul potential de care dispun”, crede Paula Irimia. Presedintele IRSCA Gifted Education subliniaza si el acest lucru, mentionand ca, pentru cultivarea abilitatilor sale, copilul este mai bine hranit intr-un mediu competitiv cu alti copii cu niveluri apropiate de inteligenta. „Pe de alta parte, pentru integrarea sociala este dezirabil ca acesti copii sa fie prinsi in programe comune cu toti copiii. Pentru aceasta, sistemele educative care sunt concentrate pe dezvoltarea dotarii intelectuale, artistice, fizice a copiilor sunt in asa fel concepute incat sa nu ii izoleze, sa nu ii eticheteze ca fiind supradotati si sa le lase libertatea unei integrari sociale normale, fara tensiuni provocate de eticheta „supradotat>„, completeaza profesorul Florin Colceag.

Niciun comentariu: