marți, 6 noiembrie 2007

Cât munceşte un elev?

Un elev de clasa a-VIII-a care doreşte să se pregătească temeinic pentru examenele din viaţa lui ar trebui să înveţe câte 12-14 ore pe zi, timp pe care niciun adult nu îl munceşte.
Elevii, în special cei din anii terminali, se plâng că stau prea mult timp la şcoală. Profesorii le dau dreptate, dar nu-i pot ajuta. Au de urmat un plan-cadru pentru care dau socoteală inspectorilor de specialitate.
Experţii în educaţie susţin la rândul lor că nu atât timpul petrecut la şcoală îi extenuează pe elevi, ci faptul că li se vâră pe gât o cantitate prea mare de materie pe care ei nu sunt în stare să o digere.
Potrivit Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 1955/1995, sunt stabilite o serie de norme de igienă în şcoli şi stabileşte numărul maxim de ore. Elevii clasei I pot petrece la şcoală 3-4 ore, clasele II-IV, patru ore, elevii de la gimnaziu, clasele V-VIII, 4-5 ore, iar cei de la liceu, 5-6 ore.
Acest ordin nu a fost respectat niciodată de la emitere şi că s-a ajuns ca „orarul să frizeze absurdul".
Gabriela P., psiholog la Centrul de Asistenţă şi Resurse Educaţionale, Botoşani, este şi ea de părere că în învăţământul primar copiii nu ar trebui să stea mai mult de patru ore pe zi la şcoală. La gimnaziu, cinci ore sunt suficiente, iar la liceu ea a recomandat un maximum de şase ore zilnic. „Peste aceste limite, elevii nu se mai pot concentra", a spus psihologul.
Cu toate acestea, în cele mai multe şcoli, elevii din clasele primare stau mai mult de patru ore pe zi la şcoală, iar liceenii au pe zi şi câte şapte ore de curs. La acestea se adaugă şi cele necesare pentru a-şi pregăti temele de a doua zi, adică cel puţin trei-patru ore.
Expertul în educaţie de la organizaţia „Educaţia 2000+", Eugen P, este de părere că elevii petrec prea mult timp în procesul de învăţare, în sensul „strâmt" al cuvântului. El propune regândirea curriculei de învăţământ, astfel încât accentul să cadă pe dezvoltarea de competenţe.
„Asta nu înseamnă că trebuie scoase din manuale datele din istorie sau geografie, unele din ele sunt importante şi trebuie ştiute, dar materia trebuie eliberată de detaliile nesemnificative, iar copilul să fie capabil să opereze cu conceptele pe care le învaţă", a explicat P.
Eugen P. a mai spus că şi în alte ţări se stă mult la şcoală, în special copiii mici. „Dar aceştia petrec după-amiezele cu activităţi extracurriculare, jocuri, masă, inclusiv pregătirea temelor pentru a doua zi, astfel că la ora 16.00, când vin părinţii să-i ia, ei nu mai au nicio grijă legată de şcoală", susţine el.
El a adăugat că, cel puţin teoretic, un licean care doreşte să se pregătească temeinic pentru examenele din viaţa lui ar trebui să înveţe câte 12-14 ore pe zi, timp pe care niciun adult nu îl munceşte.

Niciun comentariu: