duminică, 16 noiembrie 2008

Alegătorii şi votul uninominal.Voturi de vânzare (VI)

Noul sistem electoral este unul care actioneaza impotriva vechilor ierarhii ale partidelor, nimeni nu poate estima in marje rezonabile cine o sa fie castigator. Şi pentru ca mizele sunt mari atat pentru politicienii candidati, cat si pentru partide in ansamblul lor, riscul cumpararii voturilor este mult mai mare decat la alegerile precendente.

Data fiind imprevizibilitatea sistemului de vot sporeste tentatia cumpararii voturilor in zonele sarace. Formele de cumparare a voturilor vor fi mult mai diverse decat pana acum.

Daca pana acum voturile se cumparau cumva en-gros, anonim, partidul organiza petreceri in piata publica, de acum voturile se vor cumpara en-detail, personalizat, pentru ca fiecare vot conteaza.

Votul este insa secret, cum se poate verifica daca un cetatean mituit sa voteze intr-un anume fel s-a tinut de cuvant?

Mai rapizi decat românii, politicienii din Thailanda, Brazilia sau Mexic se bazeaza pe telefoanele mobile cu camere foto. Metoda a fost importata cu succes in Europa, in Italia de sud.

Oriunde saracia transforma votul intr-o marfa, ea ajunge sa se si vanda!.

Niciun comentariu: