duminică, 11 ianuarie 2009

"Traian Iavori"...un brand greu vândut*

Nu este James Bond, desi are aceeaşi încărcătură simbolică: un personaj de mucava capabil să încarneze o tipologie. Dacă eliminăm din carte pasajele şi directivele politice vădit liberale atunci ne putem delecta cu o lectură agreabilă uşor desuetă.

Dar în vreme ce primul e un inofensiv personaj de Planet animal, al doilea e povestea vie şi palpabilă a visului românesc: calp, perisabil şi inofensiv. Cum poţi accede politic numai minţind carismatic, fie la propriu, fie metaforic, despre care nu avem cuvinte de laudă.

Din cele optzeci de pagini mai bine de jumătate pune consumul politic ( uninominalul) în centrul cărţii, de unde şi tenta de manipulare subtilă prin imagini idilice din satul natal, ori prin folosirea senzaţiilor de fericire numai dacă facem diferenţa dintre real şi imaginar. Electoratul din Colegiul Darabani-Săveni nu a capitulat în lupta de continuitate ideologică a societăţii ci a devenit un model de consum utilitar: obişnuit să i se satisfacă imediat nevoile individual sau în grup.

"Traian Iavori", care precis n-a activat în viaţa lui altceva decat şarade şi parabole ultraconservatoare, şi-ar depune mai bine energiile creatoare, dupa aflarea rezultatului alegerilor uninominale, în doua directii: prima într-un site, cu aer extremist-nationalist, care să-şi propună să urmărească eficienţa guvernării Boc, a doua spre o carte de memorii de campanie care să completeze episodul trecerii trecătoare a activistului cu intenţii bune dar nu deţine instrumente de procesare politică suficiente.

Neoliberalii ( în paradoxul ipocritei corectitudini politice) se rostogolesc pe jos de entuziasm şi, probabil, aşteaptă ecranizarea cărţii.
Care va fi, negreşit, un blockbuster!
*"Iavori Gheorghe Iavorniciuc, intervievat de Traian Apetrei";Tipografia Nektarios, 2008.

Niciun comentariu: