Elevii claselor a VIII-a au mai avut de caracterizat, la alegere, un personaj dintr-un roman studiat. Elevii de clasa a VIII-a care au susţinut astăzi teza unică la limba şi literatura română au avut un subiect greşit, astfel că în textul din "Triumful talentului", de Ion Luca Caragiale, personajul Ghiţă Niţescu a fost confundat cu Niţă Ghiţescu.
Potrivit oficialilor din educaţie, tezele care conţin numele lui Ghiţă Niţescu în locul lui Niţă Ghiţescu, personajele confundate de cei care au redactat subiectele tezei unice la limba şi literatura română, nu vor fi anulate. Unul dintre subiectele la teza la română pentru elevii claselor a VIII-a a fost analiza unui text din ''Triumful talentului'' de Ion Luca Caragiale, schiţă bazată pe două personaje cu nume similare Ghiţă Niţescu cu Niţă Ghiţescu. Cei doi sunt confundaţi în urma unui examen la caligrafie, creându-se, în acest fel, o situaţie hilară. Cele două nume au fost confundate, însă, şi de cei care au redactat subiectele, iar pe foaia de teză Ghiţă a apărut, din greşeală, în locul lui Niţă.
La clasa a VII-a nu au fost probleme, subiectele s-au bazat pe analiza gramaticală şi stilistică a unui fragment din "Cişmigiu & comp." de Grigore Băjenaru şi pe caracterizarea unui personaj la alegere dintr-o nuvelă studiată la clasă.
Notele pe care elevii le vor obţine la tezele cu subiect unic vor conta la admiterea la liceu. În perioada următoare sunt programate încă două examene, pe 13 mai ar trebui să aibă loc teza la matematică, iar pe 21 mai, elevii claselor a VIII-a vor susţine teza la alegere la istorie sau geografie.
***

Dupa foarte multi exegeti Codul lui Iov este interesanta si esentiala pentru modul in care trateaza problema suferintei. Evlavia pe care o arata Iov si faptul ca el este pana astazi un model de rabdare la incercarile pe care Dumnezeu i le trimite, este un exemplu de urmat de catre orice crestin din toate veacurile. Iov nu numai ca sufera, rabdator si iubitor de Dumnezeu fiind, ci, mai mult decat atat, se considera singurul vinovat pentru ceea ce patimeste. Suferinta sa nu e numai fizica, ci si morala. Iov este pe deplin constient pe parcursul tuturor incercarilor ca suferinta il va duce la cunoasterea deplina, la cele fagaduite de Dumnezeu celor drepti si buni. Asupra timpului cand a fost scrisa cartea parerile sunt impartite. Datorita faptului ca aceasta carte a Vechiului Testament nu ne da marturii prin ea insasi despre locul si timpul scrierii sale, o datare este foarte grea daca nu imposibila.
Astazi cea mai mare parte a exegetilor protestanti sunt de parere ca opera de fata ar fi fost compusa in timpul post-exilic, adica dupa anul 538 i. Hr. incercand sa acrediteze ideea ca textul cartii Iov ar fi fost impropriat de catre literatura iudaica in timpul persan. Exemplul lui Iov este concludent pentru ca, desi deposedat de avere, desi bolnav de lepra, dreptul inaintea lui Dumnezeu ramane constant in credinta sa in justitia divina, prezenta evident in viata lui. In acest mod diavolul nu a putut sa-l corupa: "Dar n-a putut in nici un chip sa-i pricinuiasca vreo pata a pacatului, fiindca Iov, ramanand in toate neschimbat, n-a daruit blasfemiei nici unul din simtamintele sale". Iov denota o viziune optimista despre existenta. Iov nu cade amagit de diavol. Este deosebita situatia in care s-a aflat Iuda, pentru ca aici diavolul a gasit terenul propice actiunii sale. Pentru ortodoxie autorul inspirat care a scris cartea Iov a facut unele amplificari ale faptelor reale aranjandu-si materialul dupa cum o cereau arta poetica si cultura vremii care l-au influentat atat de mult.
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu