duminică, 8 septembrie 2013

Nașterea Maicii Domnului



Între Sfinţii Bisericii Lui Iisus Hristos, Binecuvântata Fecioara Maria ocupă un loc aparte.
 Biserica o numeşte “mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită, fără de asemănare, decât serafimii”.
 Ea este onorată ca Maica Dumnezeului nostru, dar este foarte clar `nţeles că ea nu face parte din Sfânta Treime şi nu este slăvită ca Dumnezeu.
 Cele mai importante epitetete pe care le folosim cu referire la Sfânta Fecioara Maria sunt: Theotokos (Maica Domnului sau Născătoare de Dumnezeu), Aeiparthenos (Pururea Fecioara) şi Panagia (Preasfânta – Precista). Termenul lingvistic de “Maica Domnului” a fost introdus la Sinodul din Efes din anul 431, iar “Pururea Fecioară” la Sinodul din Constantinopol (553). “Preasfânta” nu a fost niciodată definit din punct de vedere dogmatic, dar este acceptat şi folosit de întrega Biserică Ortodoxă.
Numele de Theotokos este de o deosebită importanţă, întrucât ne explică bazele devoţiunii noastre pentru Sfânta Fecioara Maria: noi o onorăm pentru că este Maica Dumnezeului nostru.
 Părinţii de la Sinodul din Efes au introdus termenul Theotokos pentru a defini latura umană a Lui Iisus (pe lângă cea Dumnezeiască).
 Dacă ne gândim adânc la semnificaţiile frazei biblice “Cuvântul S-a făcut Trup “ (Ioan 1,14), înţelegem cât de important a fost rolul Sfintei Fecioare Maria în împlinirea acestei Taine. Bunul Dumnezeu, Care ţine seama de libertatea de a alege a oamenilor, nu a vrut să se întrupeze fără acceptul Sfintei Fecioare şi a aşteptat consimţământul ei: “Iată-mă, roaba Domnului sunt; să se împlinească ceea ce ai spus”(Luca 1-38).
 Iată, ce spune Nicolae Cabasila(†1371): “Întruparea nu a fost numai lucrarea Tatălui, a Puterii Sale şi a Sfântului Duh, dar şi cea a voinţei şi credinţei Fecioarei
. Aşa cum Dumnezeu s-a întrupat din proprie voinţă, tot aşa El a dorit ca mama Sa să-l poarte în pântece din proprie voinţă”.
 Biserica Ortodoxă crede că Maica Domnului, după ce a murit în trup, s-a înălţat în ceruri şi şade acum la picioarele lui Dumnezeu şi intervine pentru cei ce i se roagă ei. Deşi înălţarea la ceruri a Maicii Domnului nu a fost dogmatizată de către Biserica Ortodoxă, ea este unanim acceptată şi face parte din Sfânta Tradiţie a Bisericii. Prea Sfântă Născătoare de Dumnezeu, care ai milă de cel sărac şi de cel pribeag, bucuria celui amărât, ajutorul celui batjocorit, vezi-mi durerea şi lipsurile.
 Ajută-mă ca pe un om în deznădejde şi ca pe un pribeag ce sunt.
 Tu îmi ştii toate necazurile, ajută-mă după bunătatea Ta, pentru că nu am alt ajutor jertfelnic şi mijlocitor la Mântuitorul Iisus Hristos, în afară de Tine, care să mă apere, în veacul vecilor.
 Amin.(NT)

Niciun comentariu: