vineri, 23 mai 2014

Evaluarea la clasa a IV-a

Elevii claselor a IV-a se pregătesc pentru prima testare amplă a cunoştinţelor acumulate pe parcursul şcolii primare.
 Mai au la dispoziţie o săptămână pentru recapitulare, iar pe Internet deja au apărut modele de subiecte pentru această Evaluare Naţională la clasa a IV-a, atât la Limba română cât şi la Matematică.
  În cele două zile de examen, respectiv 28 şi 30 mai, subiectele vor fi primite de şcoli on-line, prin intermediul reţelei de internet, şi vor fi multiplicate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, în funcţie de numărul elevilor supuşi evaluării.
 Spre exemplu, în una dintre fişele cu posibile subiecte la română, care “circulă” deja pe net, se dă un enunţ, iar elevii sunt rugaţi să răspundă la o serie de întrebări care au legătură cu enunţul respectiv, cum ar fi unde a spus povestitorul că se derulează acţiunea, cum sunt personajele descrise sau care cuvânt descrie mai bine starea personajului X într-o anumită împrejurare.
 Tot raportându-se la enunţ, elevul trebuie să numeroteze propoziţiile date în ordinea întâmplărilor, eventual să caractezizeze un personaj.
 Evaluatorii vor să verifice şi în ce măsură ştiu elevii să scrie o compunere, cerându-le să-şi imagineze un alt final al poveştii şi să-l scrie.
 Un alt subiect cere identificarea personajelor din fragmentul dat, după faptele descrise.
Un model de testare la matematică face o trecere în revistă a operaţiilor matematice cunoscute, atât prin simple exerciţii, cât şi prin probleme de genul “Mama cumără 6 cărţi. O carte costă 36 de lei. Calculează câţi lei costă cărţile cumpărate”.
 Ba chiar şi arhicunoscutul joc Sudoku poate fi găsit printre subiecte, sub forma “În careul de ma jos, fiecare rând şi fiecare coloană trebuie să conţină o singură dată cifrele de la unu la cinci. Completează căsuţele cu cifrele lipsă”. În cadrul testării sunt verificate şi cunoştinţele de geometrie ale elevului. Spre exemplu, se dă un omuleţ “alcătuit” din figuri geometrice şi elevul trebuie să scrie câte sunt din fiecare fel.
Sunt nelipsite exerciţiile cu fracţii, dar sunt şi surprize.
Spre exemplu, având în vedere că, din toamna acestui an, şahul va fi introdus ca materie opţională în şcoli, au fost concepute exerciţii de genul: “La jocul de şah, mutarea permisă pentru cal este în formă de “L”; calul se află în poziţia B8 pe tabla de şah şi trebuie să ajungă în poziţia C4 prin cât mai puţine mutări posibile. Desenează, pe tabla de şah, un traseu posibil pentru deplasarea calului de la B8 la C4″.
 Examenele de Evaluare Naţională pe care le vor susţine elevii la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a vor începe în data de 28 mai şi se vor finaliza pe 6 iunie.
 Mai exact, după evaluarea la clasele a IV-a urmează testările pentru elevii de a II-a, respectiv în zilele de 2 şi 4 iunie, iar în intervalul 5-6 iunie vor susţine evaluarea copiii din clasele a VI-a.
 Rezultatele nu vor fi trecute în catalog.
 Prin aceste testări atât elevii cât şi părinţii şi profesorii vor fi puţi în faţa realităţii în ceea ce priveşte nivelul de pregătire al copiilor şi vor putea începe “acoperirea” lacunelor, aşa încât să se pregătească din timp pentru adevărata Evaluare Naţională, din clasa a VIII-a.

Niciun comentariu: