Dan Lungu, director al Muzeului Literaturii Române din Iași, este unul dintre cei mai apreciaţi și mai traduși scriitori români, membru al Uniunii Scriitorilor din România.
La Polirom a publicat romanele “Raiul găinilor (fals roman de zvonuri și mistere)”, “Sunt o babă comunistă !”, roman ecranizat în regia lui Stere Gulea (în 2010, premiera piesei de teatru “Baba comunistă” a avut loc pe scena Teatrului Bouwkunde din Deventer, Olanda, în 2013, premiera maghiară, la teatrul “Katona József” din Budapesta, iar la Ateneul Tătărași din Iași a avut loc premiera națională a piesei), “Cum să uiți o femeie” și “În iad toate becurile sunt arse”, volumele de proză scurtă “Băieți de gașcă” și “Proză cu amănuntul” și a coordonat volumele “Tovarășe de drum. Experiența feminină în comunism”, “Str. Revoluției nr. 89″ și “Cărți, filme, muzici și alte distracții din comunism”.
Cărți ale sale au fost traduse în limbile franceză, germană, italiană, spaniolă, ploneză, slovenă, maghiară, bulgară, greacă, norvegiană și turcă.
“Fetița care se juca de-a Dumnezeu” este un roman surprinzător, emoționant și plin de umor care explorează, prin ochii inocenti ai Rădiței și cei ai mamei sale, un fenomen ce a marcat profund România postcomunistă, emigrația temporară.
Pentru a-și scoate familia din impas financiar, Letiția hotărăște să plece la muncă în străinătate pentru câteva luni.
Prin intermediul unei cunoștinte ajunge la Roma, în Italia, unde face menaj și îngrijește de bătrâna familiei Bosse, Nona.
Întămplător, întâlnește o fostă colegă de liceu, Laura, o veterană a locurilor de muncă precare, fire puternică, spontană și onestă, care îi deapănă povestea ei de emigrantă.
Acasă, au rămas cele două fetițe: Rădița – sensibilă, introvertită – în grija bunicilor și Mălina, în cea a soțului Letiției, Vali.
Aflată la început de școală și puternic atașată de mama ei, Rădița suferă în urma despărțirii așa cum numai copiii pot să o facă, cu tot corpul și toată imaginația.
Cele câteva luni preconizate se tot lungesc, planurile de viitor suferă mereu schimbări, iar efectele secundare ale plecării se dovedesc imprevizibile.
Ne aflăm în fața unui roman tulburător, în care sunt îmbinate subtil o varietate de teme: copilăria, inocența, înstrăinarea, confruntarea mentalităților, relațiile de cuplu sau reconfigurarea identității, un roman care redă atât de sincer realitățile din România zilelor noastre.
Totul într-o construcție plină de tensiune și cu un limbaj proaspăt, efervescent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu