joi, 22 septembrie 2016

Prețuri reduse...reașezate!

Comercianţii din Botoșani fac tot ce le trece prin minte pentru a-şi umfla buzunarele în detrimentul clienţilor care nu-şi pot da seama că sunt păcăliţi.
 În goana după produse cât mai ieftine, preţurile mici devin adevărate capcane.
O acţiune de verificare a mărfurilor vândute cu preţuri promoţionale, de soldare sau lichidare, realizată recent, a scos la iveală abateri grave de la prevederile legale în domeniul protecţiei consumatorilor.
 Autorităţile au controlat 14 operatori economici, constatând că 9 dintre aceştia funcţionau pe lângă lege.
 Doi au fost amendaţi cu 5.000 de lei, iar ceilalţi 8 au primit avertismente.
 În verificările lor, comisarii au constatat că agenţii economici nu respectau regulile de fixare a preţurilor.
 Preţurile practicate nu reprezentau cele mai scăzute preţuri practicate în aceleaşi spaţii de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, ci dimpotrivă, preţurile cele mai mari.
Autorităţile au mai descoperit că preţurile promoţionale care fuseseră reduse în 2015 şi nu mai puteau fi considerate „preţuri reduse“ (se consideră reducere de preţ doar dacă aceasta are loc în ultimele 30 zile dinaintea debutului campaniei promoţionale).
Unii comercianţi vindeau produse cu preţuri reduse cu între 20 şi 50 la sută fără a afişa însă preţurile noi, consumatorii fiind informaţi că preţurile reduse vor fi calculate la casa de marcat. Totodată, în unele magazine hainele erau vândute la reduceri de 20 – 30 la sută, fără a fi menţionate pe etichete „Preţ vechi/preţ nou“ sau fără niciun preţ. Alţi comercianţi îşi minteau clienţii că practică reduceri de 50 la sută, însă în realitate comisarii nu au regăsit aceste reduceri.
 De asemenea, în controalele lor, autorităţile au mai constatat că în magazine nu erau respectate prevederile legale cu privire la vânzările de soldare (era afişat doar preţul nou, nu şi cel vechi, fără a se putea face o comparaţie), dar nici cele privind vânzările de lichidare (consumatorii nu erau informaţi cu privire la durata acestora).
 Alţi comercianţi practicau reduceri de preţ la diverse produse fără a informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil sau ca produsele promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anuntaţe.
Verificaţi ofertele!
Comercianţii continuă vânzările promoţionale astfel că cetăţenii trebuie să fie cu ochii în patru atunci când fac cumpărături pentru a nu putea fi înşelaţi. În acest context, comisarii pentru protecţia consumatorilor îi informează pe cetăţeni că orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoţională etc) trebuie să fie însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri“, „lichidare“, „promoţii“), însoţită de data de debut şi de durata acesteia. În cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil“.
 Cetăţenilor li se recomandă să verifice dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv, dar şi dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat).
 La achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul „3 la preţ de 2“, cetăţenii trebuie a verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional.
Totodată, consumatorii trebuie să solicite informaţii suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site).
Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile „preţ nou“, „preţ vechi“ lângă sumele corespunzătoare, sau prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale).

Niciun comentariu: