joi, 5 ianuarie 2017

Boboteaza 2017

Spre deosebire de Nașterea Domnului care este precedata de o perioada de post de patruzeci de zile, Botezul Domnului este precedat de numai o zi de post aspru, cunoscuta sub numele Ajunul Bobotezei.
 Rânduiala prevede ca ajunarea sa dureze pana dupa ora 15:00.
 Incepand cu secolul IV, Biserica a stabilit ca praznicele imparatesti si chiar ale unor sfinti, sa fie sarbatorite intr-un chip mai deosebit.
Pentru pregatirea sufleteasca a credinciosilor, aceste sarbatori sunt precedate de un timp de pregatire, de anticipare, numit pre-serbare sau inainte-praznuire, iar dupa ziua stabilita a sarbatorii urmeaza o perioada de continuare sau prelungire a serbarii, numita dupa-serbare sau dupa-praznuire, ca un fel de ecou al zilei de praznic.
In toata perioada pre-serbarii si a dupa serbarii, pe langa slujba sarbatorii respective se adauga cantari, rugaciuni si lecturi in legatura cu praznicul respectiv.
 Botezul Domnului sau Teofania - insemnand "manifestarea" sau "aratarea" lui Dumnezeu - este praznuit pe 6 ianuarie. Are o perioada de praznuire de 13 zile, cuprinsa intre 2 si 14 ianuarie.
 Dupa praznicul Taierii Imprejur (1 ianuarie), Biserica trece de la perioada copilariei lui Hristos la activitatea Sa publica, care va incepe odata cu Botezul Sau (Matei 3:13-17)
 Daca in timpul zilelor de dinaintea Nasterii Domnului, cantam Troparul Inaitepraznuirii: "Pregateste-te Betleeme pentru ca s-a deschis tuturor Edenul. Impodobeste-te Efrata, pentru ca pomul vietii a inflorit in pestera din Fecioara...", la Vecernia zilei de 2 ianuarie (pe 1 dec. seara) privim catre Galileea si Raul Iordan, cantand troparul Inaintepraznuirii Botezului: "Zabuloane, gateste-te, Neftalime, bine te impodobeste; Iordane raule stai, primeste saltand pe stapanul Cel ce vine sa se boteze. Bucura-te Adame, impreuna cu stramoasa. Nu va ascundeti ca mai inainte in rai. Ca Cel ce v-a vazut pe voi goli, S-a aratat, ca sa va imbrace in haina cea dintai. Hristos s-a aratat, toata faptura vrand sa o inoiasca."
 Ambele evenimente - Nasterea lui Hristos si Botezul in Iordan - sunt manifestari sau aratari dumnezeiesti. Cu alte cuvinte, teofanii. Fiecare eveniment a reprezentat un pas crucial in planul lui Dumnezeu de mantuire a lumii.
 In Duminica de dinaintea Botezului Domnului cartile liturgice prevad lecturi speciale pentru Sfanta Liturghie. In Apostolul care se citeste (2 Tim 4;5-8), Sfantul Apostol Pavel face referire la toti cei care lui Hristos "I-au iubit aratarea.”: "Tu insa fii treaz intru toate; indura necazul; fa lucrare de evanghelist; slujba ta fa-o deplin! Ca eu de-acum sanger spre jertfa, si vremea plecarii mele a sosit. Lupta cea buna am luptat, alergarea mi-am implinit-o, credinta am pazit-o. De acum mi s'a gatit cununa dreptatii, pe care in Ziua aceea mi-o va da Domnul, Dreptul Judecator; si nu numai mie, ci si tuturor celor ce I-au iubit aratarea."
Spre deosebire de Nasterea Domnului care este precedata de o perioada de post de patruzeci de zile, Botezul Domnului este precedat de numai o zi de post aspru, cunoscuta sub numele Ajunul Bobotezei.
 Randuiala prevede ca ajunarea sa dureze pana dupa ora 15 p.m.
 - Daca Ajunul Bobotezei cade sambata sau duminica - zile in care nu se posteste - slujba Ceasurilor Imparatesti se savarseste vineri dimineata. Aceasta slujba consta in slujbele zilnice ale Ceasului I, al III-lea, al VI-lea, al IX-lea, si Obednita, ce cuprind insa psalmi speciali si pericope scripturistice pentru Teofanie. Ceasurile sunt numite "imparatesti" deoarece in Bizant imparatul asista la aceasta slujba. Fiecare parte a slujbei are o paremie din Vechiul Testament, o pericopa apostolica si una evanghelica.(Sursa: crestinortodox.ro)

Niciun comentariu: