sâmbătă, 22 noiembrie 2008

Interculturalitatea şi elevii


În cadrul întâlnirii semestriale a „Cercului profesorilor de limbi moderne”, zona Darabani, la data de 22 noiembrie 2008, la Şcoala cu clasele I-VIII Havârna, a avut loc o activitate legată de dimensiunea interculturală în practica pedagogică. Pentru a se ilustra tematica acestei activităţi, s-a început cu un recital de poezii în limba engleză (organizat de către profesorul Mihai Modrea-Marin). La prima parte a acestui recital au participat elevi ai claselor a IV-a din şcoală, aflaţi în anul al II-lea de studiu al limbii engleze. Aceştia au recitat poezii simple, aşa-numite „nursery rhymes”, adaptate nivelului lor. La cea de-a doua parte, elevi aparţinând claselor a VII-a, anul III de studiu, au recitat variante în limba engleză ale unor poezii scrise de Mihai Eminescu, precum „Luceafărul” (Evening Star), „Somnoroase păsărele” (Sleepy Birds), „Lacul” (The Lake), „Pe lângă plopii fără soţ” (Down where the Lonely Poplars Grow), „Şi dacă” (And If), „Sara pe deal” (Eve on the Hill), traduceri scrise de Dan Duţescu şi Leon Leviţchi.

Cea de-a doua activitate, lecţia propriu-zisă, a constat dintr-o prezentare Powerpoint în limba engleză, cu imagini şi muzică specifice Africii de Sud, precum şi informaţii istorice, geografice, culturale şi economice despre această ţară. Prezentarea s-a dorit o alternativă multi-media a lecţiei din manualul Snapshot Pre-Intermediate, pentru clasa a VII-a. Cuvintele noi au fost subliniate în text şi apoi scrise pe un flip-chart împreună cu traducerea acestora. Elevii au citit şi tradus (cu ajutorul profesorului, unde a fost necesar) textele din prezentare. De asemenea, fixarea cuvintelor noi s-a făcut prin alcătuirea pe loc de noi propoziţii care să le conţină, precum şi prin temă pentru acasă. Accentul a fost pus pe dezvoltarea obiectivelor-cadru 1, 2, 3 şi 5, respectiv dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral, dezvoltarea capacităţii de exprimare orală, dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris şi dezvoltarea unor reprezentări culturale şi a interesului pentru studiul limbii engleze şi al civilizaţiei anglo-saxone. Obiectivul-cadru numărul 4 (dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă) a fost atins în tema pentru acasă. Atât imaginile, cât şi textele provin fie din Enciclopedia în format electronic Encarta 2009, fie de site-uri Internet legate de Africa de Sud. Este util de menţionat că autorul este, de asemenea, profesor de istorie – acest lucru prevenind strecurarea unor informaţii greşite în material.

În final, cea de-a treia etapă a întâlnirii a fost prezentarea unui referat intitulat „Dimensiunea interculturală în practica pedagogică” de către institutorul Mirela-Daniela Jităreanu (profesor de franceză).

Au urmat discuţiile, în prezenţa şefului de cerc, d-na. profesoară Elena Sfeclă.





Continutul majoritatii intervenţiilor anuntate au avut ca tema comuna abordarea diferitelor aspecte legate de promovarea unui autentic dialog inter-cultural si inter-comunitare, precum si identificarea unor noi posibilitati de promovare a interculturalitatii in contextul globalizarii; stiut fiind faptul ca globalizarea inter-culturalitatii poate insemna si o uniformizare, o nivelare a valorilor culturale si religioase.

Interculturalitatea nu este numai o sansa, ci si o provocare. O sansa pentru ca ofera diferitelor culturi si religii oportunitatea de a construi un dialog fructuos intre ele. In aceasta privinta Şcoala - aceasta casa a binetii si a pacii - reprezinta o chemare de a intruchipa aceasta sansa prin afirmarea unui dialog inter-etnic, inter-cultural si inter-religios.

Niciun comentariu: