marți, 14 iulie 2015

Cum pornim o afacere?

Elaborarea unui plan de afaceri menit să aducă finanţarea europeană nerambursabilă nu este o chestiune atât de uşoară precum pare la prima vedere.
 Documentul trebuie să conţină toate detaliile financiare şi tehnice pe care le poate avea viitoarea afacere şi trebuie să se raporteze la condiţiile existente de pe piaţa pe care activează.
Nici concurenţa nu trebuie uitată, deoarece este un factor determinant în obţinerea profitului.
Pentru a veni în sprijinul tinerilor fermieri care au de gând să înceapă o afacere în agricultură, vom prezenta câteva amănunte importante pe care trebuie să le conţină un plan de afaceri.
Am ales ca exemplu o micro-fermă de găini ouătoare.
 În primul rând, trebuie alocate sumele necesare înfiinţării firmei, spaţiului, echipamentelor, halelor, reţelelor de utilităţi (apă, gaz – dacă nu există), dar şi achiziţiei păsărilor.
 Fiind vorba despre o micro-fermă, în prima fază, un teren de 1.500 de metri pătraţi este suficient, iar preţul terenului nu este aşa de mare pentu o astfel de suprafaţă.
În zona arondată Darabanilor, un hectar de teren agricol se vinde cu 10.000 de lei, aşa că socoteală este simplă, dar trebuie avut în vedere că este bine să fie mai mult spaţiu, în vedere unei potenţiale extinderi.
O altă cheltuială se face cu hala unde vor sta găinile ouătoare.
 Se poate cumpăra una modernă, mobilă, care costă aproximativ 3.000 – 4.000 de euro şi are o capacitate de aproximativ 300 de păsări.
 Pentru a utila hala se achiziţionează de la magazinele de profil: cuibare metalice, adăpători, hrănitori, luminatori, preţul acestora fiind de circa 1.500 de euro.
 O altă cheltuială fără de care nu se poate începe afacerea este, evident, legată de păsări. O găină ouătoare costă aproximativ 5 euro, aşadar, la 300 de păsări, suma cheltuită este de 1.500 de euro.
La aceste sume se vor adăuga şi cele legate de personalul din fermă, dacă este cazul (cel mult două persoane), dar şi costurile cu hrană, utilităţile şi medicul veterinar.
 Referitor la producţie, o găină face în jur de 200 de ouă anual, ceea ce înseamnă că micro-ferma cu 300 de păsări produce în acelaşi interval 60.000 de ouă.
 Preţul se stabileşte în funcţie de opţiunea fiecăruia, însă, dacă se vor vinde cu 0,4 lei bucata, anual se poate obţine suma de 5.000 de euro, ceea ce face ca, în doi ani, investiţia iniţală să fie recuperată. Cel mai bine este să se facă o comercializare prin magazinele personale,
 Uniunea Europeană dând bani pentru aşa ceva. E bine ca, înainte de pornirea afacerii, să fie testată piaţa şi să se contacteze potenţialii clienţi, pentru a nu rămâne cu marfa nevândută.
La acest nivel, o zi fără clienţi înseamnă o pierdere financiară semnificativă.
 Și prezenţa online are rolul ei.
 Realizarea unui site prin care să fie promovate produsele trebuie să fie o prioritate. În acest mod se poate ajunge la mai multă lume, aşadar la mai mulţi potenţiali clienţi.
 Promovarea prin anunţuri gratuite şi site-uri de socializarea reprezintă tot o oportunitate de luat în seamă. Înscrierea în asociaţiile de profil este un pas important, pe care fiecare fermier trebuie să-l facă. Prin intermediul acestora, vor fi la curent cu noutăţile din domeniu, piaţa de desfacere, dar şi cu legislaţia.
 În plus, mai mulţi producători de păsări se pot face mai uşor auziţi când vine vorba de rezolvarea unor probleme. Chiar dacă este o micro-fermă, numele contează şi nu trebuie ales la întâmplare. Multe afaceri au avut de câştigat de pe urma numelui (“La Mama”, “Gogoaşa înfuriată” etc ).
 Nu în ultimul rând, în calitate de mic om de afaceri, tot ceea ce faci şi comunici trebuie să inspire profesionalism şi totul, de la îmbrăcăminte până la atitudine, să ofere încredere potenţialilor clienţi şi colaboratori.
 Nu trebuie uitat faptul că prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală se pot atrage sume importante pentru dezvoltarea proiectelor de acest tip.

Niciun comentariu: