Invatamantul din rural ramane departe de media inregistrata in urban la toti indicatorii de calitate - ponderea profesorilor calificati, rezultatele elevilor, abandonul scolar, dotarea cu computere - arata ultimul raport al Agentiei Romane de asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP). Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a declarat pentru cursdeguvernare.ro ca nu vede solutii pentru rural pana cand nu cresc salariile profesorilor.
Raportul: Cifrele seci ale invatamantul din rural
-47,5% din elevii aflati in clasele I - VIII invata in scoli din sate si comune
-30% din elevii de la tara abandoneaza timpuriu scoala, procentul fiind de 3 ori mai mare decat cel inregistrat in urban (care se situeaza sub media europeana)
-20% dintre absolventii de opt clase se opresc la acest nivel de studii, nu urmeaza liceul sau o scoala profesionala
-80% din mediile sub 5 de la Evaluarea Nationala 2015 au fost obtinute in rural
-media este 13 elevi pentru un cadru didactic
-2% din unitati nu au niciun computer, iar media este 7,5 computere la 100 de elevi
-computerele sunt folosite in activitatea cu elevii la mai putin de o treime din orele planificate
-aproximativ 90% din cadrele didactice fara calificare care predau lucreaza in scoli din mediul rural -4.000 de scoli nu au autorizatie sanitara de functionare
Inegalitatile se adancesc
In timp ce statul nu reuseste sa gaseasca o solutie pentru acesti elevi, nici familiile nu reusesc sa-i ajute pe acesti copii sa recupereze golurile de la clasa.
Statisticile arata o pondere in crestere a copiilor din rural proveniti din familii cu probleme si o scadere a studiilor medii ale parintilor din rural.
De exemplu, daca in 2000 1,3% din elevii din invatamantul preuniversitar de la tara aveau parinti cu studii superioare, acum procentul este de 0,7%.
Cei care sunt acum in clasele I-VIII, sunt urmasii unei generatii care, la randul ei, a prins dezintegrarea sistemului de educatie din rural si rate mari de abandon.
In paralel, la orase creste procentul copiilor cu parinti avand studii universitare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu