sâmbătă, 22 septembrie 2007

Blog-ul,la aniversare!

Acum aflat în a doua sa decadă, blogul a schimbat radical mass-media şi comunicarea. Însă nu toată lumea s-a lăsat convinsă.Blogul a împlinit anul acesta 10 ani. Cel puţin aşa au spus titlurile ziarelor. E timpul pentru suflat în lumânări? Pentru bloggeri e mai degrabă momentul pentru a scoate pixul roşu şi a disputa asupra aniversării în sine, cred cei de la The Guardian.Nu este deloc surprinzător. Bloggingul înseamnă mare parte amatori ce-i depăşesc în farmec jurnalistic pe profesionişti. Astfel, piatra de hotar a bloggingului, ca orice alt aspect al fenomenului, este discutabilă. Atunci când Wall Street Journal a încercat să celebreze ceea ce s-a numit “blogiversary”, articolul lor spunea că Jorn Barger, cel care a început jurnalul online Robot Wisdom în 1997, este “privit de mulţi” ca fiind “primul blogger”. Însă cine sunt aceşti “mulţi”? Dacă un blogger ar fi scris această frază, sigur ar fi fost susţinută de un link sursă. Afirmaţia mai mult sau mai puţin nefondată a celor de la Wall Street Journal, atacată şi de alţi concurenţi la titlu de “prim blogger”, nu a făcut decât să întărească ideea generalizată printre bloggeri că presa de tip mainstream nu e în stare de nimic. Această confruntare între ziare şi blogosferă poate lăsa un cititor dezamăgit, atât de neatenţia celor de la Wall Street Journal, cât şi de ocazionalul spirit justiţiar al bloggerilor. Însă această ciocnire a scos la lumină mai multe fapte exacte legate de popularizarea jurnalelor online.
De fapt, Barger a fost primul care a folosit termenul de weblog pentru a descrie un site care cuprinde scurte posturi, eventual linkuri în afara paginii, organizate în ordine invers cronologică. Mai târziu, Peter Merholz a scurtat termenul, ajungând la cuvântul “blog”.
Însă a-l numi pe Barger, sau pe oricine altcineva, primul blogger este un exerciţiu futil. Ca multe alte inovaţii online, bloggingul nu a fost rodul unei singure minţi vizionare. A evoluat ca o serie de practici de publishing online şi, pe măsură ce au fost dezvoltate platforme software pentru a uşura aceste practici, forma blogului a evoluat.
În prezent, blogul – cu linkurile, comentariile cititorilor şi arhivele tuturor posturilor, pare a avea o structură intuitivă. A devenit una dintre formele standard pentru o pagină web. Companiile folosesc bloguri pentru a deschide conversaţii cu clienţii şi angajaţii. Alţii îl folosesc pentru a-şi da un impuls în carieră sau pur şi simplu pentru a ţine o cronică a vieţii lor, a familiei şi a prietenilor.
Sute de milioane de bloguri au fost deschise de când serviciile gratuite pentru blogging au înregistrat o “explozie” în dezvoltare. Multe dintre acestea au fost abandonate. Chiar şi aşa, Technorati înregistrează zilnic peste un milion de noi posturi.
Blogurile au pus într-o nouă lumină aforismul lui Andy Warhol: într-o zi fiecare va fi faimos, nu atât pentru 15 minute, cât pentru alţi 15 oameni.

Niciun comentariu: