Alexandru Andronache s-a
născut în anul 1959 în Sarafineşti, judeţul
Botoşani.
În perioada 1988-1994 a urmat
cursurile Universităţii de Artă “N.
Grigorescu” din Bucureşti, secţia Pictură,
la clasa prof. Ion Sălişteanu.
În anul 1994 a
devenit membru al Uniunii Artiştilor
Plastici din România.
Între 1999-2002 a
fost profesor la Academia de Artă
“Luceafărul” din Bucureşti. În prezent
este profesor la Şcoala Gimnazială nr. 194
din Bucureşti.
A desfăşurat şi o bogată
activitate de restaurare de pictură murală
şi pictură de şevalet.
A participat la
numeroase expoziţii personale şi de grup
precum şi tabere de creaţie.
Are lucrări în
colecţii particulare şi publice din ţară şi
străinătate.
Locuieşte şi îşi desfăşoară
activitatea în Bucureşti.
Reporter:
Domnule Alexandru
Andronache bine ai venit “acasă”, pe
meleaguri moldave. Este pentru prima dată
când expui tablourile într-un muzeu din
Iaşi. Cum ai primit vestea organizării
acestei expoziţii la Muzeul Unirii din
“dulcele târg al Ieşilor” cu ocazia
aniversării a 154 de ani de la Unirea
Principatelor Române?
Alexandru Andronache:
La
început nu credeam că sunt pregătit pentru
acest moment dar urmând încurajările d-lui
Sorin Iftimi - muzeograful organizator al
acestei expoziţii am decis că este un bun prilej
de a-mi face cunoscute lucrările, cum bine ai
spus şi pe “meleagurile moldave”. Am tot
amânat acest moment considerând că nu sunt
destul de pregătit pentru a mă prezenta în faţa
celor care s-au născut în aceeaşi lumină,
acelaşi peisaj, aceeaşi spiritualitate deosebită
pe care le-am întâlnit şi eu în copilărie şi
adolescenţă. Faptul că această “întâlnire” are
loc odată cu aniversarea Unirii Principatelor
Române, îmi creează o emoţie în plus,
gândind-mă că acum 154 de ani pentru a
merge de la Bucureşti la Iaşi trebuia să treci o
graniţă. Ca un semn astral poate, sunt născut
la 100 de ani după împlinirea Unirii, căci
peste două luni, pe 11 martie voi face şi eu 54
de ani.
R.:
Vii din acel “triunghi de aur al
spiritualităţii româneşti” cum frumos
spunea regretatul Iosif Sava atunci când tea
invitat alături de Nicolae Manolescu în
cadrul emisiunii “Serata muzicală”, mai
bine zis de pe meleaguri botoşănene, care au
dat acestei ţări pe lângă un Eminescu, un
Enescu, un Iorga, şi alte personalităţi de
frunte ale culturii şi ştiinţei româneşti cum
ar fi: Ştefan Luchian, Octav Băncilă,
Grigore Antipa, Octav Onicescu, Alexandru
Graur - ca să amintesc numai câteva. Ce
semnificaţie are locul natal pentru pictorul
Alexandru Andronache?
A. A.:
Poate nu ne dăm seama cât,
din ce suntem, se datorează locului unde neam
născut şi am deschis ochii spre a vedea
lumea. Pentru mine spaţiul botoşănean ca
peisaj dar şi ca spiritualitate nu se regăseşte
nicăieri. Oriunde aş merge fac imediat
comparaţia şi zic: dealurile din Moldova sunt
cele mai frumoase, oamenii sunt cei mai
primitori şi dispuşi să dăruiască, sunt blajini
şi contemplativi, pădurile sunt sublime în
toate anotimpurile. De aceea, nu e de mirare
faptul că de pe aceste meleaguri s-au ridicat
atâţia oameni geniali. Fiica mea s-a
născut la Bucureşti şi a stat doar scurte
perioade de timp la bunicii din Sarafineşti sau
la bunicii din Mileanca precum şi în tabăra
şcolară de la Dumbrăveni. Cu toate acestea,
amintirile şi întâmplările ei cele mai
frumoase sunt legate de aceste locuri.
R.:
Nicolae Iorga spunea că fără
steag de cultură un popor e o gloată, nu o
oaste. Care crezi că ar trebui să fie locul şi
rolul artistului, al culturii, în societatea
românească de azi, dominată parcă tot mai
mult de puterea banului şi a prostului gust?
A. A.:
Cultura se ocupă de partea
spirituală a omului - fără această componentă
nu putem fi împliniţi ca fiinţe umane. Ne
preocupă în prea mare măsură partea
materială exagerând chiar în dorinţa de a
acumula cât mai multe lucruri trecătoare şi
uităm sau ignorăm partea spirituală fără de
care nu vom fi împliniţi. Aici intervine şi rolul
artei, al culturii în general. Limbajul artei este
universal, asta înseamnă că arta se adresează
tuturor în mod egal. Pot apărea diferenţe în
funcţie de gradul de înţelegere a mesajului iar
aceasta presupune educarea şi îmbogăţirea
spirituală a fiecăruia. Aşadar, dacă existenţa
materială presupune diferenţierea între
oameni: bogat-sărac, puternic-slab… averea
spirituală este aceeaşi pentru toată lumea, iar
la sporirea acestei averi participă toţi cei care
se implică sub o formă sau alta în această
activitate fie ca promotori sau ca receptori
culturali.
R.:
Aş vrea să-mi vorbeşti puţin
despre arta plastică românească
contemporană şi despre perspectivele ei.
A. A.:
Ce mi se pare întristător este
faptul că odată cu această globalizare e
antrenată şi creaţia artistică, culturală, uitânduse
că arta înainte de a fi universală trebuie să fie
profund ancorată în realitatea locului. Aşa se
ajunge la o seamă de mimetisme sau mode care
nu vor avea nici un sorţ de izbândă în timp,
pentru că nu vor avea origine. Arta românească
are potenţialul să-şi definească tot mai mult
caracteristicile dacă va urma exemplul marilor
înaintaşi care au creat opere cunoscute în toată
lumea, profund impregnate de spirit românesc.
R.:
Se spune că aşchia nu sare
departe de trunchi. Fiica ta, Alexandra, ţi-a
călcat pe urme; este absolventă a
Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti.
Ştiu că a participat până acum la câteva
expoziţii de grup, dar nu am văzut nici un
tablou de-al ei în acestă expoziţie.
A. A.:
Alexandra, fiind încă la
început de drum, un drum deloc uşor de definit
în condiţiile de libertate deplină şi a
schimbărilor de la o zi la alta, îşi caută
modalitatea prin care să dialogheze artistic. A
început prin prezenţa la expoziţii de grup,
acum lucrează folosind tehnica modernă în
arta grafică şi sunt sigur că nu peste mult timp
va avea din nou ceva de spus în spaţiul
expoziţional. Mă gândesc chiar, că atunci când
va fi pregătită (dar şi eu) vom face o serie de
expoziţii împreună.
R.:
La ce lucrezi în prezent?
A. A.:
Chiar şi acum când lucrările
mele sunt expuse la Muzeul Unirii din Iaşi,
sunt preocupat în continuare de descifrarea
armoniilor naturii; nu mă satur să descopăr
ordinea şi relaţia acestor armonii care fac
sufletul să vibreze, să găsesc codul prin care
sunt transmise vizual sentimentele pe care eu
le trăiesc în faţa naturii.
R.: Ce proiecte de viitor ai?
A. A.:
Îmi doresc să extind aria
tematică, să apar la un moment dat, cu
reprezentarea omului în compoziţiile mele şi
de ce nu, să ajung chiar la expresia abstractă,
dar aceasta nu ca urmare a unor influenţe
mimetice, directe, ci prin evoluţie firească,
naturală, aşa încât să existe o legătură, o
continuitate. Desprinderea de realitate să vină
ca o concluzie şi nu să o prezint ca pe o
propunere.
R.:
Aş vrea să ştiu ce a reprezentat
pentru tine maestrul Ion Irimescu?
A. A.:
Sigur că pentru mine
sculptorul Ion Irimescu a reprezentat un model
de viaţă închinat artei, iar oraşul Fălticeni se
poate mândri cu această mare personalitate a
artei româneşti.
R.: Când crezi că vei expune la
Suceava sau de ce nu, la Fălticeni?
A. A.: Sunt două situaţii care trebuie
să se întâmple pentru acest lucru: să fiu pregătit
şi să am prilejul de a expune atât la Suceava cât
şi la Fălticeni. Nu pot să dau un termen, dar
sunt sigur că acest lucru va fi posibil cândva.
R.: În încheiere, te rog să transmiţi
câteva gânduri fălticenenilor.
A. A.:
Fălticenienilor le transmit să
fie fericiţi că trăiesc în această localitate plină
de istorie şi de spiritualitate românească. Cu
nerăbdare aştept să ne întâlnim la vernisajul
expoziţiei mele la Fălticeni…
R.:
Îţi mulţumesc şi îţi urez succes
în activitatea pe care o desfăşori pe acest nobil
tărâm al artei!
Pe domnul Alexandru Andronache îl
puteţi contacta la următoarea adresă de email:
alexandru_andronache@yahoo.com Interviu realizat de Vasile BRUMĂ, Fălticeni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu