
După 1945, concepția și structurile organizatorice - care funcționau în cadrul Ministerului Forțelor Armate - au fost influențate de potențialul pericol al folosirii de către inamic a armelor de nimicire în masă, în mod deosebit a armei nucleare. Anul 1952 marchează momentul când în România au fost organizate primele state majore ale apărării antiaeriene regionale, cu servicii specializate la nivelul localităților și unităților economice.
În 1978 a apărut primul instrument legislativ modern - Legea nr. 2, consfințind implementarea concepției moderne de apărare civilă, conturându-se și o doctrină a pregătirii populației și a factorilor de decizie pentru a fi capabili să răspundă inclusiv unor situații de dezastru.
Transformările produse după Decembrie 1989 au determinat perfecționarea activităților de protecție civilă. La 11 mai 1990, România a ratificat protocoalele adiționale nr. 1 și 2 la convențiile de la Geneva, din 1949, privind protecția victimelor conflictelor armate. În 1996, a fost promulgată Legea 106 - cel mai complet act normativ pe linia protecției civile, racordat la structurile europene ale timpului, care a consfințit și schimbarea titulaturii instituției ce aparținea de Ministerul Apărării Naționale. Procesul de structurare și modernizare a protecției civile a continuat, fiind statutat prin Legea 481/2004.
Profesionalismul cadrelor din Protecția Civilă a fost probat în multe ocazii: inundațiile catastrofale din anii 1970, 1975, 1999, 2000, 2001, 205, 2007 și 2009; cutremurele devastatoare din 1940 și 1977; secetele prelungite; accidentele aviatice și tehnologice; alunecările de teren cu impact catastrofal asupra localităților; situațiile de urgență generate de fenomenele meteorologice periculoase, inclusiv căderi abundente de zăpadă și viscol.
În decembrie 2004, prin fuzionarea Comandamentului Protecției Civile și a Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari și a structurilor județene corespondente, a luat ființă Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), cu structuri similare în teritoriu și o complexă structură organizatorică de sprijin la nivelul administrației publice centrale și locale. Componentă a Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, IGSU este elementul integrator și coordonator la nivel național al tuturor instituțiilor cu atribuții în managementul situațiilor de urgență.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu